Fotograf a maliar Ján Saudek oslávil 90 rokov: Krása je v oku toho, kto ju vidí

LEGENDA: Jan Saudek hovorí, že život je veľké dobrodružstvo.
(Zdroj: archív Sana Saudka, Profimedia)

Ján Saudek (90) je fotograf a maliar. Milovník žien a života. Otec. A manžel. Služobník krásy. V období komunizmu stvoril stenu, ktorá k nemu odvtedy neodmysliteľne patrí. Typické Saudkovo okno bolo volaním po slobode. Vnútorným výkrikom umelca, ktorý svojou tvorbou oslávil človeka. Saudkove fotografie sú zastúpené v najprestížnejších galériách sveta. Od roku 1990 je držiteľom francúzskeho Rádu umenia a literatúry. V roku 2019 prebral z rúk prezidenta Miloša Zemana najvyššie české štátne vyznamenanie. Patrilo by sa pridať i to zo Slovenska. Ján Saudek bol vždy fotograf československý. Patrične hrdý čechoslovák.

Život je cesta 
Matke sa, desať rokov predtým, než porodila dvojčatá Jána a Karla, narodil syn Pavel. Bol nemanželským synom. Málokto vie, že Ján s Karlom mali brata. K matke mal Ján úctu, no svojho otca miloval. „Úprimne si vážim každého, kto verí. Môj otec mal cez Vianoce pri spoločnej modlitbe len jedno želanie. Aby už nebola vojna. Boh ho vyslyšal. Snáď vyslyší aj mňa.“ 
Otec ho naučil nepreklínať život. Prišli raz k rieke. Nebol tam žiadny most. Zobliekli sa a tú rieku preplávali. Na druhej strane sa zas obliekli a pokračovali ďalej. „Otec ma naučil, že musíme ísť. Pretože pred nami je cesta. Nemôžeme si vedľa nej ľahnúť a zabaliť to. Môžeme si odpočinúť, ale potom kráčať ďalej. Pokračovať v ceste.“ 
  

OČAMI OTCA: Jan Saudek takto odfotil svojho syna Davida.
OČAMI OTCA: Jan Saudek takto odfotil svojho syna Davida.
(Zdroj: archív Sana Saudka, Profimedia)


Ikona v živote Saudka Okrem toho, že fotografuje, je i autorom obrazov. V päťdesiatych rokoch vstúpila do jeho života ikona. Pre Jána je nielen oknom k Bohu, ale tiež k človeku. Snažil sa ho svojimi fotografiami a obrazmi osláviť. Celý ľudský život od narodenia po smrť. Ako hovorí, najľahšie na živote je žiť. Najťažšie je všetko ostatné. 
  
Krása je funkčná 
  
Nefotografoval iba krásnych ľudí, ktorí boli prototypom krásy. Dôvod? „Krása je v oku toho, kto ju vidí. Krása je funkčná. Vec, ktorá je funkčná, je obyčajne krásna,“ vysvetľuje. Hovorí, že my, ľudia sme krásni. Chodieval na jednu z prvých nudistických pláží na tzv. Šeberák. Boli tam ľudia hrbatí, tuční, starí, ale všetci boli krásni. Dívať sa na život týmto spôsobom nám dáva nádej, že si ho naozaj užijeme. Alebo máme druhú možnosť – pozerať sa na život zatrpknuto od televízora s popcornom v ruke a len nadávať, aký je to hlúpy film. Vtedy si neuvedomíme, že môžeme vstať, ísť a urobiť ten film lepšie. On to skúsil. Videl v živote mnoho krásnych vecí. A videl aj veci desivé. Rozhodol sa pre tie krásne. 
  
Deväťdesiatnik 
Už nejaký čas nepracuje. Nefotografuje. Nemaľuje. Nejde to. Občas ťažko hľadá písmenká, keď chce niečo napísať. Podpísať sa dokáže. „Keď som sám, tak som potácajúci sa starček. Ale keď vyjdem na verejnosť, nebudem predsa vzdychať ako starý Chaplin: ‚Bol to ťažký život…‘ Vzpriamim sa ako starý chromý pes, keď ide oproti nemu fenka. Nevzdávam sa.“ Smrti sa Ján nebojí. Tvrdí, že starý človek víta smrť ako po dlhom dni, úmornom a plnom námahy, vítame spánok. Mladý človek na smrť nemyslí. Bojí sa jej. Nepremýšľa o nej ani v rozkvete síl. No keď zostarne, tak ho smrť nedesí, pretože ak sa ohliadne a má niečo za sebou, zasadil stromy, čosi vybudoval, urobil jazierko, namaľoval obraz, prispel druhým, tak môže dobre spať. Je to tá najlepšia príprava na smrť. 
  

STARÝ OTEC: Jan Saudek pred fotoobjektívom so svojím vnukom.
STARÝ OTEC: Jan Saudek pred fotoobjektívom so svojím vnukom.
(Zdroj: archív Sana Saudka, Profimedia)


Manželka Pavlína 
Je pre neho oporou. Potrebuje ju čím ďalej viac. Pochvaľuje si, že je dobrou manželkou. A dobrou matkou ich troch detí. Keď príde reč na koniec, Pavlína povie: „Viem, čo mám robiť.“ Ján je za to rád. Má istotu, že nebude hodený cez palubu. Na otázku ako by chcel odísť, odpovedá: „V spánku. Ako moja pestúnka. Mala cez deväťdesiat a krásny pohreb. Spomínam na ňu dodnes. Spájala nás láska. Mám dojem, že láska je najviac, čo vôbec existuje. Láska je Boh.“ 
  

FOTOGRAF: Umelec Jan Saudek sa svojimi fotografiami preslávil po svete.
FOTOGRAF: Umelec Jan Saudek sa svojimi fotografiami preslávil po svete.
(Zdroj: archív Sana Saudka, Profimedia)


Pozeraj sa za hory 
  
Celý život sa riadil slovami Patricka Whita: „Dosiahnuť dokonalosť je nemožné. Ale je našou povinnosťou sa o to pokúsiť.“ Čítal túto myšlienku ako malý chlapec. Pochopil, že je múdra. Prosto – ešte meter a nájdeš poklad. Ako pri predstave, že kopeme v nejakej bani. Nevieme, čo nás čaká, čo je za stenou. Kopeme v nádeji, že cieľ je na dosah krompáča. Ako v živote. Nesmieme sa vzdať. Nesmieme prestať. Nesmieme reptať. Ale stále hľadať poklad. Kráčať k cieľu. Aj preto Ján nabáda nepozerať sa po kopcoch, ale hľadieť za hory. 
Ako starec cíti nemohúcnosť. Napriek tomu neprestal v jeseni veriť na zimu. V zime na jar. A teraz verí na leto. Zabúda, čo považuje za jednu z lepších stránok staroby. Kdesi vnútri túži odísť s čistým svedomím. Vie, že bol iba malým kamienkom v obrovskej mozaike sveta. A to ho robí šťastným a spokojným. Život považuje za veľké dobrodružstvo. Tancoval v ňom tak rýchlo, ako mohol. Stále nie je slobodný. Lebo klame. Slobodný je človek, keď nemá čo stratiť. A nemusí po ničom túžiť. 
  

Milované Slovensko 
Pri rozprávaní o Slovensku ožije. Rozjasnia sa mu oči. Považuje ho za svoju vlasť. Na Slovákov nedá dopustiť. Vraj ho nikdy nepodviedli. Ani neokradli. Nový čas Nedeľa poprosil: „Odkážte Slovákom, nech sa prídu pozrieť na moju výstavu v Bratislave. A keď budete v Prahe, zájdite na Staromestské námestie. Aj tam vystavujú moje drobnosti.“ Posledným pobytom v Bratislave ostal ohúrený. Z tamojšieho prijatia ľuďmi bol nadšený. Dojatý. Ján Saudek zostáva pri všetkom dosiahnutom úspechu skromným človekom. „Čo po nás zostane? Po veľkých literátoch veľké diela, po velikánoch ako Buonarotti skvostné obrazy. Nemôžem sa s nimi porovnávať. To sú obrovské hviezdy. Ale môžem za jasnej noci ísť von a na tie hviezdy hľadieť. Ide to už aj v Prahe.“ Nič nie je podľa Jána Saudka úspešnejšie ako úspech a zahanbujúcejšie ako neúspech. Život je príprava na zimu. Prišiel do štádia poznania zrelého veku. Stáva sa asketikom. „Keď umiera deväťdesiatročný starý pán, gentleman, nie je to nijaká tragédia. Smrť mladého muža, nedaj bože dieťa, to je tragédia.“ Želá si jediné. Odísť zmierený. Ako spieva Edith Piaf: „Non, je ne regrette rien…“  
 


Zdroj foto: archív Sana Saudka, Profimedia

Šoubiznis

Socialne siete