Pomoc ponúkajú anonymne, nonstop a bezplatne. Psychológovia a psychologičky z IPčka pomáhajú v krízových situáciách všetkým, ktorí sa ocitli v ťažkej životnej situácii, cítia sa sami alebo nevedia, ako ďalej. Ako pre Nový Čas Nedeľa vysvetlila Frederika Hazéová, chcú, aby sa k pomoci dostal každý, kto ju potrebuje.
Čo je to IPčko a aké je jeho poslanie?
IPčko sú psychológovia a psychologičky, ktorí pomáhajú ľuďom v akútnych krízových situáciách. Len za prvý polrok 2025 sme zrealizovali viac ako 82-tisíc krízových a pomáhajúcich intervencií. Cez našu Krízovú linku pomoci IPčko a v krízových službách po celom Slovensku pomáhame anonymne, bezplatne a nonstop ľuďom, ktorí sa ocitli na dne a stratili nádej. Naši psychológovia a psychologičky im ju každý jeden deň navracajú. Naša pomoc sa nedeje len cez Krízovú linku pomoci IPčko (telefón, chat a e-mail), ale aj prostredníctvom regionálnych pobočiek a centier krízovej intervencie Káčko, ktoré sa nachádzajú v každom krajskom meste. Okrem toho máme po Slovensku aj výjazdové Krízové intervenčné tímy IPčko a päť nízkoprahových klubov pre mladých ľudí. Viac o našich aktivitách nájdete aj na našom webe www.ipcko.sk
S akými problémami sa na vás môžu ľudia obrátiť?
Na IPčko sa obracajú ľudia, ktorí prežívajú rôzne formy vážnej psychickej záťaže – od úzkosti, depresie, osamelosti či vzťahových problémov až po akútnu krízu a myšlienky na ukončenie života. Často ide aj o témy ako stres, tlak na výkon, sebapoškodzovanie, problémy v škole, šikana, strata blízkeho, domáce a sexuálne násilie, poruchy príjmu potravy alebo zneužívanie návykových látok. Pomáhame aj ľuďom, ktorí sa stretli s rizikovými fenoménmi internetu – napríklad s radikalizáciou, mizogýniou, kyberšikanou, kybergroomingom či nenávistnými prejavmi online. Ozvať sa nám môže naozaj každý, kto cíti, že niečo nezvláda – bez ohľadu na vek, rod, identitu či životnú situáciu. Zameriavame sa síce primárne na mladých ľudí, ale pomáhame všetkým, ktorí sa na nás obrátia - deťom, tínedžerom, dospelým aj seniorom, ale aj rodičom, partnerom a priateľom, ktorí hľadajú spôsob, ako pomôcť niekomu blízkemu.
Akým spôsobom sa snažíte pomáhať?
Pomáhame formou bezplatnej, anonymnej a nonstop psychologickej pomoci. Ľudia sa môžu obrátiť na Krízovú linku pomoci IPčko (telefonicky, cez chat, e-mail alebo video), navštíviť osobne centrá krízovej intervencie Káčko vo všetkých krajských mestách alebo využiť nízkoprahové kluby pre mladých ľudí v Bratislave, Nitre, Trnave, Košiciach a Prešove. Súčasťou IPčka je aj výjazdový Krízový intervenčný tím, ktorý prichádza priamo k ľuďom v akútnej kríze, či projekt online terénnej práce, v rámci ktorého odborníci zasahujú na sociálnych sieťach a streamovacích platformách.
Aké problémy najčastejšie riešite?
V roku 2024 sme zrealizovali viac než 143-tisíc krízových a pomáhajúcich komunikácií. Najčastejšími témami boli: pocity osamelosti a strachu (10,5 %), myšlienky na ukončenie života (8,8 %), stres a tlak na výkon (7,8 %), úzkosti a panika (7,4 %), sebapoškodzovanie a depresia (spolu vyše 13 %). Veľkú časť tvoria aj problémy vo vzťahoch, v škole či témy súvisiace s identitou, šikanou a fenoménmi internetu.
Zaznamenali ste, že na jeseň máte viac práce? Kvôli jesenným depresiám napríklad?
V IPčku si každoročne na jeseň a v zime naozaj všímame nárast kontaktov – mnohí ľudia v tomto období prežívajú náročnejšie chvíle, pocity únavy, smútku, vyčerpania či beznádeje. Skracujú sa dni, ubúda slnečného svetla a naše telo prirodzene reaguje zmenou rytmu aj znížením energie. Nedostatok svetla ovplyvňuje tvorbu hormónov, ktoré riadia náš spánok, náladu aj celkovú psychickú pohodu. Je preto úplne prirodzené, že počas jesene môžeme cítiť väčšiu únavu, stratu motivácie, smútok alebo podráždenosť. Práve v tomto období môže veľmi pomôcť dopriať si viac svetla, pravidelný pohyb, udržiavať kontakt s blízkymi, mať stabilný denný režim a najmä – hovoriť o tom, keď je nám ťažko.
Máte nejakú štatistiku, aká veková skupina vás najčastejšie kontaktuje?
Najviac kontaktov prichádza od mladých ľudí vo veku 15 až 24 rokov – tvoria spolu takmer 42 % všetkých kontaktov. Veľkú skupinu tvoria aj dospievajúci od 10 do 14 rokov (15,6 %) a mladí dospelí od 25 do 30 rokov (14,8 %). Pomoc však vyhľadávajú aj starší dospelí, mladšie deti či seniori nad 65 rokov, ktorí predstavujú približne 3 % všetkých kontaktov.
Zdroj foto: afh